Beskrivning

Här fokusera vi på försäkringsaffärer och kvalitativ rådgivning, fyller vi på med kompetens för att både bredda perspektiv och på djupet förstå hur vi lyckas med hantverket att vara affärsmässiga i ett kvalitativt arbete i just försäkringsbranschen. Innefattande att bli än bättre på att möta sina kunder (så väl privatpersoner som företagskunder) på ett förtroendefullt sätt och guida dem till att själva förstå och kunna fatta välgrundade beslut gällande sitt försäkringsskydd.

Utbildningen består av tre delmoment:

    Modul 1 – Försäkringsaffärer och kundrelationer

      Du fördjupar din förståelse för försäkringens värde, prissättning, riskselektion och lär dig hur kundens köpbeslut påverkas. Utbildningen täcker områden som säljsamtalets struktur, hur man framhäver unika fördelar och hanterar prisinvändningar.

    • Inledande onlinestudier ca motsvarande ca en studiedag + två halvdagswebinar.
    • Slutuppgift: Skriftligt manus för eget kundsamtal som kommenteras av din chef.

    Modul 2 – Företagsekonomi för dig i försäkringsbranschen

      Onlineutbildning som ger dig en grundläggande förståelse för företagsekonomi och finansiella rapporter. Du lär dig att analysera budgetar, årsredovisningar och viktiga ekonomiska nyckeltal som påverkar företagens finansiella ställning. Du får även insikt i försäkringsföretagens ekonomi, inklusive regelverket Solvens II och den publika Solvens- och Verksamhetsrapporten. Med denna kunskap kan du fatta bättre affärsbeslut, tolka ekonomiska rapporter och kommunicera finansiell information mer effektivt – både internt och gentemot kunder.

    • Online ca två studiedagar, inkl två inlämningsuppgifter där du/ditt team får personlig feedback från lärare på Handelshögskolan i Stockholm.

    Modul 3 – Försäkringsmarknad

    • Försäkringsmarknad och sammanfattning av viktiga regelverksnyheter i branschen 3 tim online.
    • Hållbarhet i försäkringsbranschen 3 tim online.

Pedagogiken är uppbyggd på att du samarbetar mycket med andra utbildningsdeltagare. Utbildningen genomförs på distans via onlineutbildningsmoment och webinar.

För vem

Försäkringsspecialister (och blivande) som exempelvis arbetar med försäkringsdistribution, med produkt- och affärsutveckling, som chef eller jurist. Att deltagarna kan bidra till varandras utveckling med sina egna perspektiv och erfarenheter från branschen är av stor vikt. I och med att detta är ser vi att du som deltagare har minst ett års praktiskt erfarenhet av finans-/försäkringsbranschen.

Mål och resultat

Efter genomförd och godkänd utbildning kommer du att erhålla: "IFU Specialistcertifikat: Försäkringsaffärer". Det är ett kvitto på att du har insikt i hur kundförtroende byggs upp och bibehålls samtidigt som affärsmässiga beslut kan fattas i försäkringsbranschen.

Fakta:

Nästa programstart:
2 oktober, 2025
september- november 2025
Ort:
Online - webinar
Datum:
02 - 31 oktober 2025
Språk:
Svenska
Pris:
32 000 SEK (Ex moms)
Rabatt för dig som sedan tidigare tagit IFU-diplom

i Vill du prata med någon om utbildningen? Klicka här!

Kontakta mig

Maria Enger

Specialized Client Director

Tel: +46 8 586 17 545

maria.enger@exedsse.se